Globální firma, která vše přežije
Globální společnosti s úžasnými výsledky každoročně rostou a vytváří image dokonalosti. Tváří se tak před svými klienty i laickou veřejností. Každá firma sice na oko hlásá, že největší bohatství má v lidech, což je sice ryzí pravda, ale mnohem častěji jde buď pouze o zbožné přání nejvyšších manažerů a majitelů firem, nebo o přetvářku firmy, kde panují otřesné podmínky. Realita významně pokulhává a několik tisíc lidí procházejících různými reorganizacemi a změnami včetně četných změn vedení, netvoří zrovna šťastná posádka na palubě. Konkurenční prostředí, politické vlivy, propouštění zaměstnanců nás často všechny posouvá mimo naše sny a komfortní zónu. Na řadě je bohužel vždy ten, kdo nějak vyčnívá, rozumí si s vedením, a nové vedení jej jako nepohodlného pouští k vodě. Často jde o vysoce schopné lidi a velké ztráty.
Jak přežít korporát
Největší koncentrace průměrných lidí je v korporátních firmách. Jediný způsob, jak přežít v korporaci mnoho let i se změnami je být průměrný. Jen tak si své dobré místo uhájíte. Podprůměrné vyrazí, lidi s vyčnívajícím talentem budou přesouvat z pozice na pozici, vyždímají a odhodí jako hadr třeba za nekompatibilitu s vizí společnosti. Většina lidí v obchodních společnostech je v podpůrných funkcích, technická podpora, marketing a právní oddělení. Jde o většinu obchodní firmy, i když klient vidí jen obchodní zástupce. Všude jsou procesy, i na nákup papíru či kávy. Vše musí projít schválením. Procesy a SOP jsou ale často tvořeny lidmi, co o daném procesu v praxi nic neví a z toho pramení obrovské množství kolapsů a pádů na hubu. Když proces neexistuje, k cíli se nikdy nedostanete. Budete chodit od čerta k ďáblu.
Totálně nepružný systém
Nový manažer nabraný od konkurence má vždy tak o ½ vyšší plat, než lidé ve firmě na stejné pozici. Neznamená to, že si jich společnost neváží, ale málo z nich to snese, což je pochopitelné. Chtějí ostatní obohatit o zkušenosti kolegů z jiných firem, což málokdy funguje, kolegové mu to dají náležitě pocítit. Chtít stejné podmínky jako on, znamená většinou vyhazov. Uklidnit vás může fakt, že nováček do půl roku nevydrží a bude pryč. Dál jsou ti levná řešení v podobě globálních rozhodnutí, jako je centrální marketing a sjednocené ceny na pobočkách v různých státech, které jsou často postavené na hlavu. Pro veterány s hroší kůží a velkou průměrností, kteří vše přežili, jsou připraveny velké platy a hájená místa, a uplatnění se pro ně vždy najde. Jak se ale stát jedním z nich, nikdo neví, občas tak nějak někam zmizí, jako pára nad hrncem. Totální nepružnost sebou nesou nekonečné procesy a fakt, že se lidé bojí rozhodovat a jít s kůží na trh. Bojí se o své místo, mzdu a pohodlí. Na jejich obhajobu je nutno říct, že pokud začnou rozhodovat, již nebudou průměrnými a stanou se brzy nepohodlnými adepty na vyhazov. Jsou na svém vrcholu, který již nechtějí ztratit.