Firemní kultura má vliv na produktivitu i odchod zaměstnanců

Studie průzkumu agentury GraftonRecruitment prokazatelně udávají více než pětinový rozdíl v produktivitě mezi šťastnými a nešťastnými zaměstnanci. Spokojenost zaměstnanců je ve velké míře ovlivňována firemní kulturou zaměstnavatele. Bohužel jen méně než ½ českých firem považuje atmosféru na pracovišti a firemní kulturu za důležitou. Stabilní a produktivní tým tkví ve firemní kultuře a jejím prostřednictvím se dá výrazně snížit fluktuace pracovníků. Firemní kultura patří mezi opomíjené oblasti, které hojně ovlivňují nábor zaměstnanců, jejich výkonnost a pak i úspěch firmy.

Nešťastný a šťastný zaměstnanec

Průzkum University ofWarwick udává, že šťastní pracovníci jsou o 12 % produktivnější a nešťastní o 10 % méně produktivní než je průměr. Nespokojení zaměstnanci dělají jen nezbytné minimum práce a naopak výkonní nedocenění pracovníci opakovaně odcházejí. Je to začarovaný kruh mnoha pracovišť. Ryba smrdí od hlavy. Problematice odchodů se věnovala studie Columbia University a ukázala obměnu pracovníků firem s bohatou firemní kulturou ve výši 13,9 % a pravděpodobnost změny míst u zaměstnanců organizací s chudou firemní kulturou je dokonce 48,4 %.

Pozor, roste nedostatek kandidátů

Důležitost firemní kultury roste vzhledem k nedostatku kandidátů na pracovním trhu. Navíc se hlavním zdrojem pracovních sil stává generace Y, která upřednostňuje zajímavé úkoly, zaměstnanecké benefity a příjemnou atmosféru na pracovišti před hlavní finanční kompenzací. Aby nedošlo k omylu. Generace Y chce velmi dobrý a narůstající plat, nenastoupí ale do šílených podmínek a atmosféry za každou cenu. To nutí zaměstnavatele k tomu, aby začali věnovat zvýšenou pozornostfiremní kultuře. Někteří krachují i proto, že si nedovedou zaměstnanců vážit. To díky nim totiž jejich podnik prosperuje. Zaměstnanci, jejichž hlavní motivací v práci nejsou jen peníze, jsou spokojenější, kreativnější, výkonnější, mají lepší předpoklady pro další růst a málokdy odcházejí jinam. Firmám se vyplatí na takové pracovníky soustředit a vyjít jim maximálně vstříc. Jde o rostoucí potřebu mladých lidí ztotožnit se s cílem zaměstnavatele a filozofií společnosti. Tak doufejme, že najdou takové zaměstnavatele.