E-shopy ve svém rozkvětu. Jaké konkrétně rostou?
Po koronavirové pandemii došlo k významnému přesunu off-line podnikání do online prostředí, což bylo odpovědí na rostoucí poptávku. Dokonce i do té doby velcí hráči na trhu museli přizpůsobit svou nabídku a svůj sortiment a museli podniknout takové kroky, aby nepřišli o možné zákazníky. I přesto, jak ukazují nedávné průzkumy, roste zájem spíše o e-shopy menší než větší. Důvodem je pravděpodobně touha podpořit menší začínající podnikatele než zmiňované větší společnosti.
Rostou zisky společností, které vytváří e-shopy
Lidé se naučili nakupovat online, což je na první pohled zřejmé. Najednou lokální obchody nejsou tolik atraktivní ani komfortní cestou, zejména když se opravdu každé odvětví do online prostředí přesunulo. Z posledních statistik vyplývá, že rostou především zisky společností, které e-shopy tvoří. Z již vytvořených e-shopů však kralují ty menší podniky než velcí hráči na trhu, jak ostatně bylo zmíněno.
Jak už také bylo zmíněno, na vině je především snaha podpořit menší lokální podniky. Dává se přednost kvalitním českým značkám než zahraničním rozšířeným řetězcům. Velcí hráči na trhu navíc podle všeho přepálili své odhady a aktuální velmi vysoká inflace dohánějící Čechy k šetření jim zrovna do karet nenahrává.
Byl by růst i mimo pandemii?
Nabízí se otázka, jestli by došlo k tak rapidnímu růstu i mimo pandemii či nikoliv. Podle všeho by se e-shopy z tak velkých zisků v žádném případě neradovaly, tedy ne v tak krátké době. Z dlouhodobého pohledu by se však takové růsty mohly očekávat. Už delší dobu se totiž cítilo ve vzduchu, že se svět přelévá ryze do onlinu a kamenné prodejny sice jsou jistým benefitem, ale současnou mladou generací využívány minimálně.
Podle posledních průzkumů Češi utratili jenom v online světě za poslední rok 223 miliard korun, což je nárůst o zhruba tři procenta.